PKP PLK podpisały umowę na wykonanie dokumentacji projektowej dla Poznańskiego Węzła Kolejowego, która obejmie m. in. przebudowę stacji Poznań Główny, poprawę przepustowości całego węzła poprzez likwidację wąskich gardeł i budowę dodatkowych torów, czy w końcu stworzenie nowych przystanków pasażerskich.
PKP PLK zawarły umowę na opracowanie „Dokumentacji projektowej dla Poznańskiego Węzła Kolejowego”, którą za blisko 39 mln zł (netto) ze środków budżetowych wykona BBF. Szeroko o tym zagadnieniu (nowa, 8-peronowa stacja Poznań Główny, dobudowa dodatkowych torów aglomeracyjnych w kierunku Poznania Wschodu)
piszemy tutaj.
Dokumentacja określi dokładny przebieg „wpięcia” w stację Poznań Główny szprychy kolejowej Centralnego Portu Komunikacyjnego. Spółka CPK wybuduje linię do Krzesin, a na dalszym odcinku, do stacji Poznań Główny za linię kolejową odpowiadać będą PKP PLK. Projekt wskaże również optymalny układ linii kolejowych w aglomeracji poznańskiej, co pozwoli zwiększyć w przyszłości liczbę torów m.in. w stronę stacji Poznań Wschód, Poznań Górczyn czy Poznań Starołęka. Planowana przebudowa układów torowych, wraz z montażem nowoczesnych urządzeń sterowania, po realizacji przyczyni się do poprawy przepustowości całego węzła, co, przy rosnącej z roku na rok liczbie pasażerów, pozwoli na uruchomienie dodatkowych pociągów. Dla zwiększenia poziomu bezpieczeństwa i usprawnienia ruchu kołowego, przeanalizowana zostanie możliwość zastąpienia przejazdów kolejowo-drogowych bezkolizyjnymi skrzyżowaniami, m.in. na ul. Starołęckiej, Opolskiej, 28 czerwca 1956 r., Bałtyckiej i Kopaninie.
Projekt ma wskazać konkretne możliwości kompleksowej przebudowy stacji Poznań Główny, jednej z największych i najważniejszych w Polsce. Dokumentacja projektowa obejmie przebudowę obecnego placu dworcowego wraz z Mostem Dworcowym oraz niewykorzystywany od lat budynek „starego” dworca. W jego miejscu planowana
jest budowa dodatkowych torów i peronów, nad którymi znajdzie się miejsce dla nowego,
bardziej funkcjonalnego, dworca. Zapewni to oczekiwany standard obsługi podróżnych, ułatwiając komunikację w obrębie całej stacji. Przy pracach nad dokumentacją wskazana zostanie także możliwa do zastosowania siatka podparcia dla budynku nowego dworca. Na budowę obiektu, w porozumieniu z Miastem Poznań, zostanie rozpisany konkurs architektoniczny. Następnie zapadnie decyzja, który podmiot będzie odpowiedzialny za realizację inwestycji.
W ramach prac projektowych PLK przeanalizują możliwość budowy dodatkowych przystanków w Poznaniu i aglomeracji - nowych miejsc zatrzymań pociągów w szybko rozwijających się dzielnicach, m.in. na, Łazarzu (ul. Hetmańska), Jeżycach (ul. Kościelna/Niestachowska), Pokrzywnie, Świerczewie czy w podpoznańskich Plewiskach (ul. Kolejowa).
– Chcemy tworzyć efektywną kolej, szczególnie w tak ważnym węźle, jakim jest Poznań. Priorytetem jest pasażer, nie tylko w kontekście zapewnienia mu dobrych warunków obsługi, ale i oczekiwanej przez niego oferty przewozowej. Dlatego stawiamy na szeroką przebudowę układów torowych. Realizacja planowanych inwestycji stworzy układ, który nie wyczerpie swojej przepustowości przez kolejne 100 lat i pozwoli na obsługę 1000 pociągów na dobę, a więc dwa razy więcej niż obecnie – powiedział Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– Poznański Węzeł Kolejowy to projekt strategiczny. Chcemy dobrze przygotować inwestycje w jednym z najważniejszych węzłów w Polsce, dlatego stawiamy na rozsądne planowanie. Dążymy do tego, aby kolej jak najlepiej odpowiadała nie tylko na potrzeby podróżnych, ale i mieszkańców, dlatego, przy opracowaniu dokumentacji projektowej, chcemy ściśle współpracować ze wszystkimi zainteresowanymi stronami, mając na uwadze poszanowanie historii kolei i Miasta – powiedział Piotr Wyborski, prezes Zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych.
By nowe rozwiązania dobrze wpisały się w miejską tkankę – na etapie koncepcji – będzie ona uzgadniana m.in. z Miastem Poznań, PKP S.A., przewoźnikami i konserwatorem zabytków. Jak piszą PLK, spółka jest świadoma konieczności powiązania planów inwestycyjnych z planami miasta, a więc np. k
olejnymi etapami Tramwaju na Naramowice.
Na obecnym etapie zakłada się, że zakończenie prac nad „Dokumentacją projektową dla Poznańskiego Węzła Kolejowego”, nastąpi najpóźniej w 2029 r. Uzyskanie dokumentu jest niezbędne dla planowanych w przyszłości prac inwestycyjnych, których rozpoczęcie będzie uzależnione od dostępności środków finansowych.