Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK zaprojektują przebudowę stacji Poznań Główny

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
12-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
12-12-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PLK zaprojektują przebudowę stacji Poznań Główny
fot. JR
PKP PLK podpisały umowę na wykonanie dokumentacji projektowej dla Poznańskiego Węzła Kolejowego, która obejmie m. in. przebudowę stacji Poznań Główny, poprawę przepustowości całego węzła poprzez likwidację wąskich gardeł i budowę dodatkowych torów, czy w końcu stworzenie nowych przystanków pasażerskich.

PKP PLK zawarły umowę na opracowanie „Dokumentacji projektowej dla Poznańskiego Węzła Kolejowego”, którą za blisko 39 mln zł (netto) ze środków budżetowych wykona BBF. Szeroko o tym zagadnieniu (nowa, 8-peronowa stacja Poznań Główny, dobudowa dodatkowych torów aglomeracyjnych w kierunku Poznania Wschodu) piszemy tutaj.

Dokumentacja określi dokładny przebieg „wpięcia” w stację Poznań Główny szprychy kolejowej Centralnego Portu Komunikacyjnego. Spółka CPK wybuduje linię do Krzesin, a na dalszym odcinku, do stacji Poznań Główny za linię kolejową odpowiadać będą PKP PLK. Projekt wskaże również optymalny układ linii kolejowych w aglomeracji poznańskiej, co pozwoli zwiększyć w przyszłości liczbę torów m.in. w stronę stacji Poznań Wschód, Poznań Górczyn czy Poznań Starołęka. Planowana przebudowa układów torowych, wraz z montażem nowoczesnych urządzeń sterowania, po realizacji przyczyni się do poprawy przepustowości całego węzła, co, przy rosnącej z roku na rok liczbie pasażerów, pozwoli na uruchomienie dodatkowych pociągów. Dla zwiększenia poziomu bezpieczeństwa i usprawnienia ruchu kołowego, przeanalizowana zostanie możliwość zastąpienia przejazdów kolejowo-drogowych bezkolizyjnymi skrzyżowaniami, m.in. na ul. Starołęckiej, Opolskiej, 28 czerwca 1956 r., Bałtyckiej i Kopaninie. 

Projekt ma wskazać konkretne możliwości kompleksowej przebudowy stacji Poznań Główny, jednej z największych i najważniejszych w Polsce. Dokumentacja projektowa obejmie przebudowę obecnego placu dworcowego wraz z Mostem Dworcowym oraz niewykorzystywany od lat budynek „starego” dworca. W jego miejscu planowana jest budowa dodatkowych torów i peronów, nad którymi znajdzie się miejsce dla nowego, bardziej funkcjonalnego, dworca. Zapewni to oczekiwany standard obsługi podróżnych, ułatwiając komunikację w obrębie całej stacji. Przy pracach nad dokumentacją wskazana zostanie także możliwa do zastosowania siatka podparcia dla budynku nowego dworca. Na budowę obiektu, w porozumieniu z Miastem Poznań, zostanie rozpisany konkurs architektoniczny. Następnie zapadnie decyzja, który podmiot będzie odpowiedzialny za realizację inwestycji.

W ramach prac projektowych PLK przeanalizują możliwość budowy dodatkowych przystanków w Poznaniu i aglomeracji - nowych miejsc zatrzymań pociągów w szybko rozwijających się dzielnicach, m.in. na, Łazarzu (ul. Hetmańska), Jeżycach (ul. Kościelna/Niestachowska), Pokrzywnie, Świerczewie czy w podpoznańskich Plewiskach (ul. Kolejowa). 

– Chcemy tworzyć efektywną kolej, szczególnie w tak ważnym węźle, jakim jest Poznań. Priorytetem jest pasażer, nie tylko w kontekście zapewnienia mu dobrych warunków obsługi, ale i oczekiwanej przez niego oferty przewozowej. Dlatego stawiamy na szeroką przebudowę układów torowych. Realizacja planowanych inwestycji stworzy układ, który nie wyczerpie swojej przepustowości przez kolejne 100 lat i pozwoli na obsługę 1000 pociągów na dobę, a więc dwa razy więcej niż obecnie – powiedział Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Poznański Węzeł Kolejowy to projekt strategiczny. Chcemy dobrze przygotować inwestycje w jednym z najważniejszych węzłów w Polsce, dlatego stawiamy na rozsądne planowanie. Dążymy do tego, aby kolej jak najlepiej odpowiadała nie tylko na potrzeby podróżnych, ale i mieszkańców, dlatego, przy opracowaniu dokumentacji projektowej, chcemy ściśle współpracować ze wszystkimi zainteresowanymi stronami, mając na uwadze poszanowanie historii kolei i Miasta – powiedział Piotr Wyborski, prezes Zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych.

By nowe rozwiązania dobrze wpisały się w miejską tkankę – na etapie koncepcji – będzie ona uzgadniana m.in. z Miastem Poznań, PKP S.A., przewoźnikami i konserwatorem zabytków. Jak piszą PLK, spółka jest świadoma konieczności powiązania planów inwestycyjnych z planami miasta, a więc np. kolejnymi etapami Tramwaju na Naramowice.

Na obecnym etapie zakłada się, że zakończenie prac nad „Dokumentacją projektową dla Poznańskiego Węzła Kolejowego”, nastąpi najpóźniej w 2029 r. Uzyskanie dokumentu jest niezbędne dla planowanych w przyszłości prac inwestycyjnych, których rozpoczęcie będzie uzależnione od dostępności środków finansowych.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Koniec problemów w Poznaniu Głównym. Czy będą następne?

Infrastruktura

Koniec problemów w Poznaniu Głównym. Czy będą następne?

Michał Szymajda 04 czerwca 2024

Jaki będzie "nowy" Poznań Główny?

Infrastruktura

Jaki będzie "nowy" Poznań Główny?

Jakub Rösler 17 lutego 2024

Poznań ma plan zmian okolic dworca PKP (schematy)

Infrastruktura

Poznań Główny i bezsensowny tunel donikąd

Infrastruktura

Poznań Główny i bezsensowny tunel donikąd

Jakub Rösler 24 stycznia 2023

Zobacz również:

Koniec problemów w Poznaniu Głównym. Czy będą następne?

Infrastruktura

Koniec problemów w Poznaniu Głównym. Czy będą następne?

Michał Szymajda 04 czerwca 2024

Jaki będzie "nowy" Poznań Główny?

Infrastruktura

Jaki będzie "nowy" Poznań Główny?

Jakub Rösler 17 lutego 2024

Poznań ma plan zmian okolic dworca PKP (schematy)

Infrastruktura

Poznań Główny i bezsensowny tunel donikąd

Infrastruktura

Poznań Główny i bezsensowny tunel donikąd

Jakub Rösler 24 stycznia 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5